Geraffineerde koolhydraten slechter voor hart dan verzadigde vetten
Dit blijkt uit een recente publicatie in the American Journal of Clinical Nutrition van onderzoekers uit Denemarken. Het is de eerste keer dat het gezondheidseffect van vervanging van verzadigde vetten door koolhydraten is onderzocht in een epidemiologische studie, waarbij rekening is gehouden met het effect van het type koolhydraat dat in de voeding zit. In het bijbehorende editorial wordt benadrukt dat een verlaging van de inname van geraffineerde koolhydraten meer prioriteit moet hebben in de voedingsvoorlichting.
De resultaten zijn afkomstig uit een groots opgezet epidemiologisch onderzoek. Jakobsen en co-auteurs hebben gebruik gemaakt van gegevens van meer dan 53 duizend mannen en vrouwen, waarvan informatie beschikbaar was over de inname van verzadigde vetzuren en koolhydraten verkregen door middel van een voedselfrequentievragenlijst. Gedurende een follow-up periode van gemiddeld 12 jaar (leeftijd gemiddeld 56 jaar oud bij aanvang van de studie) is geregistreerd of ze een hartinfarct hebben gekregen. Ook zijn andere belangrijke voedings- en leefstijlfactoren in kaart gebracht.
Lees verder op MVO.nl
laatste nieuws
laatste forumberichten
SEO by AceSEF

